مقالات

استفاده از مقاومت ترمز اینورتر

کاربرد و استفاده از مقاومت ترمز اینورتر

مقاومت ترمز اینورتر از تجهیزات جانبی و مهم اینورتر است که برای کنترل موتور AC که دسته ای از انواع الکتروموتور هستند، استفاده می شود.

با توجه به اهمیت این قطعه، انواع مختلفی از آن وجود دارد و برای کاربردهای مختلفی استفاده می شوند. به عنوان مثال در آسانسور، جرثقیل و برخی ماشین آلات صنعتی دیگر، از مقاومت ترمز اینورتر استفاده می شود.

مقاومت ترمز اینورتر چیست و چگونه عمل می کند؟

مقاومت ترمز اینورتر یا رزیستور ترمز، قطعه ای است که مانع از بالا رفتن ولتاژ می شود تا از آسیب رسیدن به اینورتر جلوگیری کند.

وقتی می خواهیم موتور در حال کار سریع متوقف شود، انرژی جنبشی موتور به انرژی الکتریکی تبدیل می شود. اگر این جریان برگشتی را کنترل نکنیم باعث می شود که ولتاژ DC بالا برود و به دستگاه آسیب برسد اما با گذاشتن یک مقاومت ترمز، انرژی برگشتی توسط این قطعه کنترل و به شکل گرما تلف می شود.

مقاومت ترمز اینورتر انرژی جنبشی را به گرما تبدیل می کند تا موتور توقف سریع تری داشته باشد؛ یعنی وظیفه اصلی آن اتلاف انرژی الکتریکی اضافی به صورت گرما است.

همان طور که گفته شد این قطعه اهمیت بالایی دارد و از آن برای حفاظت از افزایش بیش از حد ولتاژ در مدار استفاده می شود تا از آسیب دیدگی اینورتر جلوگیری کند.

کاربرد مقاومت ترمز اینورتر

تا الان با چیستی مقاومت ترمز و چگونگی عملکرد آن آشنا شدیم و در این قسمت می خواهیم با کاربرد آن ها آشنا شویم.

کاربرد مقاومت ترمز اینورتر برای مواقعی است که موتور در حال کار کردن است و نیاز داریم که موتور به سرعت و در زمان خیلی کم مثلا حتی در حد 1 ثانیه بایستد. در دستگاه هایی که باید این گونه عمل کنند از مقاومت ترمز اینورتر استفاده می شود.

مثلا جرثقیلی که در حال حمل بار است باید این قابلیت را داشته باشد که بتواند حرکت خود را سریع متوقف کند.

به عنوان مثال دیگر از تجهیزات صنعتی که مقاومت ترمز اینورتر در آن ها کاربرد دارد، آسانسور است. آسانسورها باید با سرعت حرکت کنند و افراد را جابجا کنند و همچنین در طبقه و نقطه مورد نظر بایستد تا افراد سوار و پیاده شوند. به همین دلیل از مقاومت ترمز اینورتر استفاده می شود تا در شرایطی که باید با سرعت بین طبقات جابجا می شوند؛ بتوانند در زمان کوتاهی هم توقف کنند.

در حالت عادی این کار یا در زمان زیادی انجام می شود و یا ممکن است با خطا مواجهه شود اما با استفاده از مقاومت ترمز اینورتر، توقف سریع و با دقت بالایی انجام می شود.

محاسبات مقاومت ترمز اینورتر

برای محاسبه توان مقاومت ترمز اینورتر از فرمول زیر استفاده کنید:

 توان مقاومت= 1.5  × µ × توان بار

  • توان بار: معمولا توان نامی موتور است اما گاهی در زمان ترمز، بار موتور کمتر یا بیشتر از بار نامی است و میزان توان دیگری روی موتور است که باید آن را در نظر گرفت.
  • عدد ثابت 1.5: بعنوان ضریب اطمینان برای مصرف توان مقاومت در نظر گرفته می شود.
  • µ: بستگی به نوع کاربری آن دارد.

مقدار µ (%)

کاربری

5

استفاده کم

10

کارهای معمولی

15

آسانسور

20

سانتریفیوژ و حرکت طولی جرثقیل

40

حرکت قلاب جرثقیل

50-60

دستگاه رول جمع کن

مثال: موتور یک آسانسور 6.1Kw است و ترمز می کند. مقدار توان مقاومت ترمز اینورتر بصورت زیر محاسبه می شود:

 توان مقاومت = 1.5 × 15% × 6.1 = 1.37Kw

با توجه به محاسبات، باید توان مقاومت ترمز 1.37Kw باشد.

البته به این نکته توجه کنید که فرمول محاسبه مقاومت ترمز اینورتر که به آن اشاره شد، به صورت کاملا دقیق نیست و یک مقدار تقریبی است.

برای به دست آوردن مقدار نهایی و دقیق مقاومت ترمز، باید پارامترهای مختلفی مثل کاربری و کیفیت مقاومت ترمز اینورتر را در نظر گرفت. همچنین ولتاژ و جریان الکتریکی ورودی در موتورهای الکتریکی هم مهم هستند و باید به مقادیر آن ها نیز توجه کرد.

در جدول زیر، مشخصات برخی از مدل های اینورترهای تکو را آورده ایم تا با پارمترها و مقادیر آن ها آشنا شوید.

ΩWattHPKWModels
200600.50.372P5220V
2006010.75201220V
10015021.5202220V
7506010.75401380V
40015021.5402380V
25020032.2403380V
15030053.7405380V

این پارامترها مثل توان، مقاومت و ... که برای اینورترهای تکو بیان شده اند در محاسبات مقاومت ترمز و یا راه اندازی آن ها کاربرد دارد.

انواع مقاومت ترمز اینورتر

مقاومت ترمز اینورترها دارای 2 دسته سرامیکی و آلومینیومی هستند که در مورد آن ها توضیحاتی را ارائه می دهیم.

انواع مقاومت ترمز اینورتر - مقاومت ترمز آلومینیومی و مقاومت ترمز سرامیکی

مقاومت ترمز سرامیکی

مقاومت ترمز اینورتر سرامیکی با پیچیدن سیم روی بدنه سرامیکی ایجاد می شود تا مقاومت حرارتی ایجاد شود. این جنس المنت ها، هم مقاومت حرارتی بالایی دارند و هم می توانند دماهای بالا را تحمل کنند.

برای مواردی که به صورت متناوب نیاز به ترمز کوتاه مدت با توان بالا دارند مثل قلاب جرثقیل، مقاومت ترمزهای سرامیکی مناسب هستند.

مقاومت ترمز آلومینیومی

در مقاومت ترمز آلومینیومی از المنت های فلزی که معمولا آلومینیومی هستند استفاده می شود. این مقاومت ترمزها ساختمان فشرده و مقاومی دارند و از سیم های ضخیم استفاده می کنند که باعث می شود نقاط اتصال قوی تری داشته باشند و در صورت سوختن، اتصال کوتاه اتفاق نمی افتد.

با توجه به حفاظت خوبی که بدنه مقاومت ترمز های آلومینیومی در برابر عوامل خارجی دارد، به راحتی می توان از آن ها در فضای باز استفاده کرد.

برای مواردی که به ترمز طولانی مدت با توان کم نیاز است مانند نوار نقاله، مقاومت ترمز اینورتر آلومینیومی گزینه مناسبی است. همچنین با تبدیل انرژی ترمز به گرما، دمای محیط افزایش پیدا نمی کند.

اگر در رابطه با این مقاله سوالی دارید، می توانید از طریق کامنت برای ما ارسال کنید. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.

نظر یا درخواست شما

در صورت درج اطلاعات خصوصی شما مانند شماره تلفن و ایمیل توسط ما مشاهده می شود، و برای عموم فیلتر خواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *